lørdag den 14. december 2013

12 Days of Christmas Knit-Along

 Jeg har altid syntes vældigt godt om den engelske (amerikanske) julesang 12 Days of Christmas. (Sangen minder i opbygning om den danske børnesang Langt ud i skoven). Og jeg kan godt lide tanken om at julen varer i tolv dage - lige til Hellig TreKonger d 6. januar.

12 Days of Christmas
 
 »De 12 juledage« varede fra 1. juledag den 25. december til Hellig Trekongersaften 5. januar. I de 12 juledage måtte man ikke arbejde, og der var derfor rig lejlighed til at slappe af ovenpå julen. Hver anden og tredje aften og nat i hele juletiden holdt man julestue - legegilder, hvor man sang, dansede, spillede små komedier og drak det gode juleøl. Julestuen dannede dermed et festligt samvær mellem familie, naboer, venner og bekendte. (kilde: religion.dk)

Sådan gør vi naturligvis ikke mere, men jeg blev inspireret til at lave en Juledage-Knit-Along, hvor 12 udvalgte mønstre fra min 365 Knitting Stitches a Year.  Alle mønstrene har blomsternavn.

Jeg har brugt Newzealandsk lammeuld fra BC Garn; pindestørrelse: 3½.
Til tørklædet slås 80 masker op, og der startes med 10p ret (5 riller). De yderste 5 m i hver side er kantmasker og strikkes ret hele vejen. Jeg sætter en maskemarkør ved hver ende før og efter kantmaskerne, så bliver det nemmere at huske. Når de to p ret er strikket, strikkes den 11. pind vrang. Så er der klar til at starte på 1. juledags mønster.


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar